RSS
Language:

Koncept til Rejseplanen

(7 uger, Q2, 3. år af IT, 2010)
Denne side omhandler et projekt der blev udviklet i kurset Oplevelsesdesign 2010. (den indgik også i en konkurrence hos Rejseplanen hvor vi desværre ikke vandt).

Konceptvideoen

Konceptvideoen viser konceptet i korte træk ved at illustrere problemet og løsningen med udgangspunkt i Roskilde festivalen.

Rejseplanen på Facebook

Igennem dette projekt har vi taget udgangspunkt i oplevelsesdesign ift. Rejseplanens domæne. Resultatet af projektet blev et konceptforslag til hvordan Rejseplanen med fordel kan kombineres med Facebook og dermed facilitere sociale rejser.
Konceptet går ud på at grupper og begivenheder på Facebook kan administrere og koordinere fælles rejser gennem en Facebook applikation der tilgås via gruppe-/begivenhedssiden.
Rapporten vi skrev om konceptet til konkurrencen kan læses her.
Og derudover kan alle interfaces vi har designet ses i denne pdf.

Plakaten

Udover to rapporter og en video lavede vi også en plakat der illustrerer konceptet.

Konceptplakat

Oplevelsesdesign

Igennem konceptudviklingen tog vi udgangspunkt i flere aspekter og teknikker fra oplevelsesdesign kurset.
Til eksamensprojektet skrev vi en teoretisk rapport, der indeholder teorien og delelementer som ikke var relevant for konkurrencen – den kan læses her.

Emner

Vi fokuserede især på emnerne Emotions og Co-experience. Indenfor Emotions så vi på at formålet med konceptet var at understøtte fællesskabsfølelsen på selve rejsen. Co-experience brugte vi til at skabe delelementer i konceptet der understøttede fælles oplevelser (disse delelementer kan kun læses om i den teoretiske rapport, da delelementerne ikke var en del af Rejseplanens konkurrence).

Teknikker

Igennem kurset blev vi introduceret for mange forskellige teknikker, og dem vi især har gjort brug af er annotation (at skrive/tegne ovenpå billeder) og conceptual blending (at mixe forskellige kognitive modeller for at skabe forståelse af nye koncepter). Disse kan også læses mere om i den teoretiske rapport.