RSS
Language:

Mobilspil: “Hitmen: Black Gold”

(7 uger, Q1, 2. år af IT, 2009)
Denne side omhandler et projekt lavet i et sammenspil mellem Pervasive Computing og Interaktive Medier i 2009.

Kort om projektet

“Hitmen: Black Gold” er et urbant lokationsbaseret aktionsspil på mobilen.
Projektet er lavet i kurserne Pervasive Computing og Interaktive Medier og er en demonstration af hvordan man kan koble viden om narrativer med moderne pervasive teknologi og dermed skabe en bro imellem det virtuelle og virkeligheden. Projektet forløb over 7 uger, og er udført ved en brainstorm, produktudvikling og med en videoprototype samt kørende software som slutprodukt.

Kort om spillet

For at spille Hitmen: Black Gold, skal man bruge en mobiltelefon og være i nærheden af andre aktive spillere. Når man har installeret applikationen og registreret sig som bruger, er man klar til at spille. Man fortæller da serveren, at man er en aktiv “agent”, og når to eller flere spillere er ledige, udregner og opsætter en central server automatisk et spil og informerer de involverede mobiltelefoner.
Brugeren oplever dette ved at han/hun bliver ringet op, med et simuleret telefonopkald, af sit tilhørende agentur, og får en breefing omkring missionen via tekst og tale, hvis brugeren accepteret “opkaldet”. I breefingen forklares der hvordan spilleren skal bevæge sig rundt i den virkelige verden for at finde, opsamle og levere objekter eller lokalisere og eliminere en fjende. Accepteres missionen går selve spillet i gang. Hvis man fx har fået tildelt rollen som Hitman (med opgaven at lokalisere og eliminere en fjende), får man på sin mobiltelefon tildelt våben og en radar. Vælges og aktiveres våbnene, kan disse bruges til at udrydde fjender/målet. Gøres der istedet brug af radaren, kan man se hvor målet befinder sig, og man må bevæge sig afsted i virkeligheden for at udføre sin mission.

Screenshots fra spillet; opkald, loading, hitman missionskort og spiller død.

Essensen af projektet

Ved at koble narrativet om lejemordere med brugen af mobiltelefonen (og dens sensorer) som interaktivt medie og den virkelige verden som bane, har vi udviklet et urbant spil, der fjerner brugeren fra computerskærmen og aktiverer ham/hende i den virkelige verden.

Kort over interaktioner

For at vise hvilke interaktioner der foregår i et spil Hitmen, lavede vi et kort over interaktionerne, som kan ses herunder. Der hører en forklaring og en mindre historie med til kortet, for at forstå præcis hvad der sker i hver af punkterne, og denne forklaring kan ses på side 10 i rapporten (hent rapporten nederst på denne side).

Interactionsmap

Videoprototype

For at illustrere konceptet og en del af gameplayet afsluttede vi projektet med at optage og redigere en videoprototype, som kan ses herunder. Videoen blev optaget i Århus C, og handlingen blev udført med 2 mobiler, der kørte spillet imens optagelserne foregik, for at give et realistisk indblik i hvor spændende spillet kunne blive.

Herunder kan du se en teknisk demonstration af spillet:

Hvis du har lyst til at læse mere om vores projekt, kan du læse vores rapport.